Δευτέρα, 30 Απριλίου 2012

ΕΘΙΜΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ


Η Δ1 ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ
 







Το πρωτομαγιάτικο στεφάνι

Ένα από τα πιο γνωστά έθιμα που εξακολουθεί να μας συνδέει με την παραδοσιακή Πρωτομαγιά, μια γιορτή της άνοιξης και της φύσης με πανάρχαιες ρίζες, είναι το πρωτομαγιάτικο στεφάνι.

Ο εορτασμός της Πρωτομαγιάς συνδέεται με την ανθρώπινη χαρά για την άνοιξη και τη βλάστηση. Απότοκο των δοξασιών αυτών είναι το μαγιάτικο στεφάνι που φτιάχνεται από διάφορα άνθη και καρπούς και κρεμιέται στην πόρτα των σπιτιών.

Το μάζεμα των λουλουδιών για το πρωτομαγιάτικο στεφάνι, ενισχύει στη σημερινή εποχή τις σχέσεις του ανθρώπου με τη φύση, από την οποία οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν απομακρυνθεί λόγω του τρόπου ζωής των σύγχρονων πόλεων.

Στα μέρη της Μικράς Ασίας, σε κάθε στεφάνι έβαζαν, εκτός από λουλούδια, ένα σκόρδο για τη βασκανία, ένα αγκάθι για τον εχθρό κι ένα στάχυ για την καλή σοδειά. Το μαγιάτικο στεφάνι στόλιζε τις πόρτες των σπιτιών ως του Αϊ - Γιαννιού του Θεριστή και τότε, το καίγανε στις φωτιές του αγίου.

Στα Δωδεκάνησα, μαζεύουν ένα λουλούδι που το λένε "ανοιχτομάτη" και πιστεύουν πως όποιος το έχει είναι πάντα γερός και τυχερός.

Εύβοια
Η Ε2 ΤΑΞΗ ΜΕ ΤΟ ΣΤΕΦΑΝΙ ΤΗΣ
Στο Αρτεμίσιο, από τα χαράματα της Πρωτομαγιάς, ντύνουν έναν άνθρωπο του χωριού «πιπεριά». Τον βάζουν σε όλο το σώμα του φτέρες, τόσες πολλές που τον σκεπάζουν ολόκληρο. Τον κρεμάνε και ένα κουδούνι και ξεκινάει. Μαζί του ακολουθεί κι ένας άλλος συγχωριανός, που βαστάει ένα τσαπί, ακουμπισμένο στην πλάτη του. Αυτός είναι ο «γεωργός». Πίσω τους ακολουθούν και άλλοι και είναι μια μεγάλη ομάδα. Μπροστά ο «πιπεριάς» με το «γεωργό» και πίσω οι άλλοι, γυρίζουν από σπίτι σε σπίτι σε όλο το χωριό και τραγουδάνε:
«Πιπεριά γλυκιά ροδιά
γλήγορα στον Αη-Λια
κι Αη-Λιάς στον ουρανό
για να βρέξει θιος νερό
για τα στάρια, για τα κθάρια
για τ’ φτωχού τα παρασπόρια
κάθε στάχυ και πινάκι
και χειρόβολο δεμάτι
Γούρνες γούρνες το κρασί
αυλάκια αυλάκια το νερό
κι ο γιωργός με το τσαπί
να στουμών’ καλά τη γη»
Μόλις λένε το τραγούδι, ο νοικοκύρης του σπιτιού τους ραντίζει με νερό. Ο «γεωργός» τότε με το τσαπί βαράει δύο τσαπιές στο χώμα έξω από το σπίτι. Ο νοικοκύρης ύστερα τους φίλευε και φεύγουν. Με τα χρήματα που θα μαζέψουν κάνουν γλέντι το μεσημέρι στην πλατεία του χωριού και μαζεύονται όλοι οι χωριανοί για να φάνε και να πιούνε.
Στις Ροβιές επίσης υπάρχει το έθιμο, μόνο που εκεί ο «πιπεριάς» φοράει κι αδιάβροχο, γιατί τον καταβρέχουν με τις μάνικες. και τον «πιπεριά» τον ακολουθεί και ο πρόεδρος του χωριού. Εκτός από φτέρες, τον σκεπάζουν με στάρια, κριθάρια και κλωνάρια από φοινικιές. Τον φοράνε πολλά κουδούνια και το σχοινί που τα δένουν είναι αρκετά μακρύ, για να τον τραβάνε όσοι τον ακολουθούν. Το τραγούδι που τραγουδούν είναι:
«Πιπεριά πιπεριά
πιπεριά στον Αη-Λια
και ο Αη-Λιάς στον Ουρανό
για να ρίξ’ ο θιός νερό
για τα στάρια, για κθάρια
του θεού τα παραγάδια
κι ο Ψαρός με το τσαπί
να χαλάει την αυλή»
Το ίδιο έθιμο υπάρχει και στην Ιστιαία, αλλά εκεί «πιπεριά» ντύνεται μια γυναίκα και μάλιστα λυγερόκορμη. Το τραγούδι που λένε μοιάζει με του Αρτεμισίου, με τη διαφορά ότι δεν ακούγονται οι στίχοι «κάθε στάχυ και πινάκι / και χειρόβολο δεμάτι», ενώ οι δύο τελευταίοι στίχοι είναι «πιπερός με το τσαπί / να στομώσει το νερό».

 Το αμίλητο νερό

Σε νησιά του Αιγαίου την Πρωτομαγιά, τα κορίτσια σηκώνονταν την αυγή και έπαιρναν μαζί τους τα λουλούδια, που είχαν μαζέψει από την παραμονή και πήγαιναν στα πηγάδια να φέρουν το «αμίλητο νερό» (αμίλητο γιατί το κουβαλούσαν χωρίς να μιλούν). Όταν το έφερναν στο σπίτι, πλένονταν όλοι με αυτό.

30η Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά της Σωματικής Τιμωρίας των Παιδιών


Τα τελευταία χρόνια η 30η  Απριλίου έχει καθιερωθεί επίσημα ως η Παγκόσμια ημέρα κατά της σωματικής τιμωρίας των παιδιών.
Η σωματική τιμωρία είναι μια επιθετική πράξη που επιφέρει πόνο ή βλάβη στο σώμα του παιδιού και η οποία επιβάλλεται ως ποινή για κάποια πράξη  ή για συμπεριφορά του. Με μορφές που ποικίλλουν, από το χαστούκι μέχρι τον ξυλοδαρμό, εισάγει το παιδί στον κόσμο της βίας.
Γι’ αυτό και η Διεθνής Σύμβαση για τα δικαιώματα του Παιδιού δεσμεύει τις Κυβερνήσεις να εντείνουν τις προσπάθειές τους για μια κοινωνία πιο φιλική προς τα παιδιά. Τονίζει ότι πρέπει  να ανατραφούν μέσα σε πνεύμα ειρήνης, αξιοπρέπειας, ανοχής, ελευθερίας, ισότητας και αλληλεγγύης, ώστε να προετοιμαστούν πλήρως για να ζήσουν μια ατομική ζωή στην κοινωνία.
Στη Χώρα μας η χρήση βίας ως μέσο σωφρονισμού ή διαπαιδαγώγησης απαγορεύεται  όχι μόνο στον εκπαιδευτικό αλλά και στο γονέα βάσει πρόσφατου άρθρου του Α.Κ. (αρ. 4 ν3500/06). Παρόλα αυτά όμως, σύμφωνα με έρευνες του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, οι γονείς σε μεγάλο ποσοστό τους καταφεύγουν  στο μέσο αυτό προκειμένου  να «συνετίσουν» τα παιδιά τους.
Η σωματική τιμωρία παραβιάζει τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά έρχεται και σε αντίθεση με  τις σύγχρονες Παιδαγωγικές Επιστήμες. Προσβάλλει την προσωπικότητα του παιδιού, τραυματίζει τον ψυχισμό του, βλάπτει την ψυχική του αλλά και τη σωματική του υγεία, καταρρακώνει την αυτοπεποίθησή του, το εξοικειώνει με τη χρήση βίας. Είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι δε συνετίζει, αντίθετα δημιουργεί προσωπικότητες είτε παθητικές είτε εκδικητικές που αναπαράγουν βία ως μέσο επιβολής και επίλυσης των διαφορών. Κλονίζει τη σχέση εμπιστοσύνης του παιδιού προς τους ενήλικες και του καλλιεργεί την αίσθηση του φόβου και της ανασφάλειας. Η σωματική τιμωρία έχει μόνο αρνητικές συνέπειες. Η διαπαιδαγώγηση πρέπει να στηρίζεται στην επικοινωνία, στη συνεργασία, στο διάλογο, στην πειθώ, στο σεβασμό της προσωπικότητας του παιδιού, στην επιβολή των κανόνων και των ορίων με δημοκρατικές και παιδαγωγικές μεθόδους αλλά και στο παράδειγμα. Έτσι θα αποτελέσει τη βάση της Δημοκρατίας.
Γι’ αυτούς τους λόγους έχει αναπτυχθεί μια παγκόσμια κίνηση για την εξάλειψη της βίας από τη ζωή των παιδιών.
Καραγκιόζης κατά της σωματικής τιμωρίας!




Ευγένιος Τριβιζάς κατά της σωματικής τιμωρίας



 Όχι στην σωματική τιμωρία!

Πέμπτη, 19 Απριλίου 2012

Τιτανικός: 100 χρόνια μετά…

Ήταν 10 Απριλίου του 1912 όταν ο Τιτανικός απέπλευσε για το παρθενικό του ταξίδι από το Σάουθάμπτον με προορισμό τη Νέα Υόρκη. Κανείς δεν περίμενε αυτό που θα συμβεί τέσσερις μέρες αργότερα και θα αποτελέσει το διασημότερο ναυάγιο στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Ακολουθεί ένα βίντεο animation του James Cameron και της ομάδας του που δείχνει πως βυθίστηκε ο Τιτανικός.

Τετάρτη, 18 Απριλίου 2012

Πηνελόπη Δέλτα - Παραμύθι χωρίς όνομα

Ενημέρωση

Σας ενημερώνουμε ότι τη Δευτέρα 23 Απριλίου 2012 το Σχολείο μας θα παραμείνει κλειστό λόγω της εορτής του Αγίου Γεωργίου που είναι Πολιούχος της έδρας του Σχολείου μας.
Το Σχολείο μας θα λάβει μέρος στις λατρευτικές εκδηλώσεις που έχει προγραμματίσει η ενορία μας.

Παρασκευή, 6 Απριλίου 2012

Τα Εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής


ΕΥΧΕΣ

Η Διευθύντρια και το διδακτικό προσωπικό του Δημοτικού  Σχολείου Δροσιάς Χαλκίδας εύχονται σε όλους Καλή Ανάσταση, υγεία και ευτυχία.

ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΣΤ΄ ΤΑΞΗΣ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ


Tην Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012 η ΣΤ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Δροσιάς, πραγματοποίησε εκπαιδευτική εκδρομή στην γειτονική πόλη της Χαλκίδας. Σκοπός της επίσκεψης ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά τα αξιοθέατα και την ιστορία της πόλης καθώς και το μοναδικό φαινόμενο της παλίρροιας του Ευρίπου. Επισκεφτήκαμε λοιπόν την παλιά γέφυρα , το Δημαρχείο ,το κόκκινο σπίτι και το Κάστρο -Μουσείο της Κανήθου . Οι εντυπώσεις όλων ήταν εξαιρετικές .

Το Πάσχα του Πασχάλη

Εικονογράφηση: Δήμητρα Αδαμοπούλου
Εκδόσεις: Τετράγωνο
Διαβάζει ο ηθοποιός Σπύρος Περδίου